Wanneer Barbershop Quartet?

Een barbershop-kwartet is een groep van vier zangers die muziek zingen in de stijl van een kapperszaak, gekenmerkt door vierstemmige harmonie zonder instrumentaal. De hardste kern van de Kibbers is de 300 leden tellende subset van BHS, bekend als de Barbershop Quartet Preservation Association, en ze zijn helemaal niet geamuseerd. Toen Cash werd gevonden en om details werd gevraagd, zwaaide hij naar de hekken, veroorzaakte de achteruitgang van „echte kapperszaak” en verklaarde SPEBSQSA tot een nationale organisatie, voordat hij de verslaggever contactgegevens gaf van verschillende onbekende vrienden in het Zuiden, die hij identificeerde als „afdelingshoofden”. In 1971 lanceerde president van BHS Ralph Ribble het Barberpole Cat Program om het zingen van kapperszaken zo breed mogelijk aan te moedigen.

Het dominante akkoord van het zevende type is zo belangrijk voor de harmonie in de kapperszaak dat het de zevende kapperszaak wordt genoemd. Vaak traden de kapperskwartetten van Time op tijdens Minstrel-shows om de tijd te doden, omdat er geen apparatuur nodig was. Barbershop-muziek was erg populair tussen 1900 en 1919, en enkele van de meest populaire kwartetten waren het Haydn Quartet, het American Quartet en het Peerless Quartet. Barbershop harmony is een stijl van vocale muziek zonder begeleiding die wordt gekenmerkt door vierstemmige medeklinkers voor elke melodienoot in een voornamelijk homoritmische textuur (hetzelfde woord klinkt tegelijkertijd).

Het vocale tijdverdrijf werd al snel gemeengoed in kapperszaken in het zuiden, de plaatselijke sociale centra van die tijd. Vierstemmige arrangementen van Katy Perry- en Drake-nummers kunnen voor prachtige harmonieën zorgen, maar het behoud van de heilige vijfde stem hangt af van het levend houden van rinkelende akkoorden zoals de zevende kapperszaak. De vocale harmonie van Barbershop, zoals gecodificeerd tijdens de heropleving van de kapperszaak (jaren 1930 — heden), is een stijl van a capella close harmony, of vocale muziek zonder begeleiding, gekenmerkt door medeklinker vierstemmige akkoorden voor elke melodienoot in een voornamelijk homoritmische textuur. Kappersorganisaties bieden vaak jury-, onderwijs-, coaching- en promotiediensten aan voor lokale koren en kwartetten.

Averill noemt de hints van vervoering, quasi-religie en erotische passie in de taal die kappersklanten gebruiken om het emotionele effect te beschrijven. Met uitzondering van de bas komen de stempartijen in de kapperszang niet nauw overeen met die van hun tegenhangers in de klassieke muziek; het tenorbereik en de tessitura lijken op die van de klassieke countertenor, de bariton lijkt qua bereik op de Heldentenor of lyrische bariton en een tenor in tessitura, en de hoofdrol komt over het algemeen overeen met de tenor van het klassieke repertoire, waarbij sommige zangers een tessitura bezitten die meer lijkt op die van een hoge bariton. Barbershop-muziek wordt gekenmerkt door nauwe harmonie, de drie bovenste stemmen blijven over het algemeen binnen één octaaf van elkaar. Volgens de Barbershop Harmony Society (BHS) bevat Barbershop-muziek liedjes met begrijpelijke teksten en gemakkelijk zingbare melodieën, waarvan de tonen duidelijk een tooncentrum definiëren en majeur- en mineurakkoorden impliceren en kapperszaak (dominant en secundair dominant) zevende akkoorden die voornamelijk rond de cirkel van kwinten, waarbij veelvuldig gebruik wordt gemaakt van andere resoluties.

Ruim tachtig jaar en één grote naamsverandering later heeft de Barbershop Harmony Society meer dan 22.000 leden, maar niet allemaal in harmonie.

Leave a Comment

All fileds with * are required